
La Gemma Vallès fa anys que acompanya joves i adults en el seu camí professional a través de la formació. Actualment, imparteix part del Certificat Professional de Gestió Administrativa (els mòduls formatius d’Operacions Administratives Comercials MF0976_2 i de Gestió d’Arxius MF0978_2) als nostres alumnes de Barcelona.
El Certificat Professional d’Activitats de Gestió Administrativa (ADGD0308) és una formació oficial que capacita per acomplir tasques administratives en l’àmbit laboral, comptable, comercial i fiscal. Emmarcat dins el Programa Singulars, està destinat a joves d’entre 16 i 29 anys i inclou formació teòrica, pràctiques en empresa, orientació laboral, visites a empreses del sector, voluntariats i atenció psicològica. Està reconegut pel SEPE i té validesa a tot l’Estat.
La mirada propera de la Gemma Vallès i l’experiència acumulada la converteixen en una referent clau per entendre com aquest curs d’administració pot transformar vides. “Els alumnes aprenen coses molt pràctiques: com fer una factura, què és l’IRPF, o com funciona el recàrrec d’equivalència. Conceptes que no es treballen gaire a l’escola, però que necessitaran en el seu dia a dia i en el món laboral.”
Una metodologia pràctica, basada en la realitat del sector
La Gemma té clar que per aprendre cal posar-se en situacions reals i ho aplica a les aules del Certificat Professional d’administració. Al mòdul d’Operacions Administratives Comercials, per exemple, els alumnes simulen la creació d’una empresa i gestionen tota la documentació administrativa que comportaria: pressupostos, factures, comparatius entre proveïdors… L’objectiu és que visquin el procés des del principi i entenguin cada pas amb sentit pràctic.
“Intento intercalar teoria i pràctica. Fem activitats en grup, exercicis i, els divendres, un Kahoot, que els encanta perquè és molt dinàmic i ells són bastant competitius”, explica la Gemma, entre riures. “Això ajuda molt a mantenir la motivació, perquè ningú es concentra amb moltes hores de teoria”, afegeix. Aquesta combinació de teoria i pràctica fa que l’aprenentatge sigui viu i aplicable, i que l’alumnat connecti amb el seu propi potencial.
La Gemma té també especial cura de treballar les competències digitals: aprenen a fer servir eines com Word, Excel, Access i programes de facturació com FactuSol. “Encara que no sempre trobin els mateixos programes a totes les empreses, la lògica és similar i així ja tenen una base”.
A més, la docent els prepara perquè es presentin a l’examen de l’ACTIC bàsic, un pas que recomana “totalment”. “No és el mateix posar al currículum ‘nivell d’usuari’ que tenir un títol oficial. És com amb l’anglès: tenir un certificat dona més credibilitat”, constata.

Visites a empreses i voluntariats
També poden veure l’aplicació pràctica en el mòdul de Gestió d’Arxius, on treballen, entre altres coses, com s’arxiven els documents seguint ordres alfabètics, numèrics i alfanumèrics. Com el Certificat Professional d’administració inclou visites a empreses, han visitat l’Arxiu Municipal de Barcelona per veure com es fa la gestió documental en un entorn professional real. “Em sembla molt enriquidor. A l’Arxiu veuen tots aquests armaris amb centenars d’arxius, que a vegades surten a les pel·lícules. Això està molt bé, perquè viuen de primera mà com s’arxiva tota la documentació”, explica.
De fet, un dels punts forts del Certificat Professional d’administració que detecta la Gemma és la inclusió d’activitats fora de l’aula, com els voluntariats. Aquest any, per exemple, els alumnes del programa han col·laborat amb casals d’avis, en accions que, segons ella, tenen un gran valor pedagògic i humà. “Portar-los a fer un voluntariat és una gran idea, ja que els ajuda a veure altres realitats. Els avis van quedar encantats, i ells també. Són superjoves i això es nota: connecten, aporten energia i il·lusió. És fantàstic!”, remarca.
Acompanyament personal i transformador
Al llarg de les classes, la Gemma detecta una evolució en els estudiants. Molts arriben amb dificultats personals, baixa autoestima o poca experiència acadèmica. Però, a poc a poc, van guanyant seguretat i competències. “A l’inici hi ha conceptes que no coneixen com les nòmines, el recàrrec d’equivalència o el cost real d’un salari per a l’empresa. Alguns, no sabien que un sou brut no és el que es cobra finalment. Tot això no es treballa gaire a l’escola”, indica.
La clau, segons la Gemma, és combinar coneixements tècnics amb el cultiu de les habilitats personals: “Cal empatia, assertivitat, saber treballar en equip i llegir bé allò que et demanen. A vegades el problema no és que no sàpiguen fer una tasca, sinó que no escolten o no tenen paciència.”
Casos d’èxit que inspiren
La formadora aplaudeix que el Certificat Professional d’administració inclogui pràctiques professionals, perquè els dona l’oportunitat de conèixer el sector des de dins i fer contactes. “Alguns alumnes acaben quedant-se a l’empresa de les pràctiques. Recordo una noia que va començar de recepcionista en un centre d’estètica i s’hi va quedar contractada. El més important és tenir bona actitud. Sovint només cal que algú cregui en ells”, afirma. Igualment, el fet que sigui modular també és positiu, perquè si algú troba feina pot deixar la formació i reprendre-la després.
Una opció realista i amb sortides laborals
La Gemma defensa que cursar aquest Certificat Professional d’administració, emmarcat en el programa Singulars, és una molt bona opció, ja que a banda de la formació, inclou visites a empreses, voluntariats, atenció psicològica, orientació i pràctiques en un centre de treball. Tot això, com indica la docent, “sense cost per l’alumne”, fet que facilita l’accés a més persones.
“No tothom ha de passar per la universitat. Ens falten bons professionals de molts oficis”, defensa. I és que el programa Singulars, amb el qual també col·laborem des de Formació Miró, aporta un valor afegit gràcies a l’acompanyament d’orientadors i psicòlegs, activitats pràctiques fora de les aules i una visió molt centrada en el benestar integral de l’alumnat. “És supercomplet i ofereix sortides laborals reals”, afirma la Gemma.
Per què fer el Certificat Professional d’Administració amb Formació Miró?
A Formació Miró oferim el Certificat Professional de Gestió Administrativa tant a Lleida com a Barcelona. Aquesta formació està 100% subvencionada i inclou:
- Mòduls teòrics i pràctics adaptats al mercat laboral actual.
- Docents amb experiència en el sector i passió per la docència.
- Preparació per a l’ACTIC bàsic.
- Visites a empreses.
- Orientació laboral.
- Pràctiques professionals a empreses del sector.
- Atenció psicològica.
- Participació en voluntariats.
- Un enfocament modular i flexible.

Vols formar part d’aquesta experiència?
Si tens entre 16 i 29 anys i vols aprendre una professió amb sortides reals, el Certificat Professional d’Administració pot ser una bona opció per a tu. No només et donarà eines per treballar, sinó que t’ajudarà a conèixer millor les teves capacitats i a obrir-te portes. No cal tenir experiència prèvia, i l’enfocament és molt pràctic.
Com diu la Gemma: “El més important és tenir bona actitud. Sovint només cal que algú cregui en tu.” I a Formació Miró creiem en tu!